29 September 2011

Krabi - Hari 1

Tak sangka ye....dalam diam-diam blog AOB ni ada peminat sendiri. Terima kasih kepada mereka yang selalu emel bertanya perkembangan terkini AOB dan tak sabar-sabar nak tau cerita AOB seterusnya. Cerita terkini.....tentang percutian aku di Krabi dari 24-26 Sept yang lalu. Jom tengok....
Kami beli tiket ni kira-kira 8 bulan yang lalu, masa baru balik dari Beijing dulu. Aku dengan geng jenjalan beli pakej ni dari Air Asia Go Holiday untuk tiket dan hotel. Tak mahal sangat.... sesuai dengan kemampuan aku yang tak berapa mampu ni hehehehehe


Jam 10.00 pagi aku dah kuar umah untuk pi sarapan kat Restoran Embun Urai di Puchong. Lepas bekfes aku dengan Kak Mazni terus ke Putrajaya Sentral untuk naik ERL ke LCCT. Kali ni aku park keta kat parking berbumbung yang disediakan kat Putrajaya Sentral, tempat parking yang luas dan selamat untuk keta kita. Bayarannya cuma RM2 untuk sekali masuk atau RM5 untuk parking melebihi 15 jam. Jadi, untuk keta aku bermalam 3 hari 2 malam di situ, kena bayar RM15 la. Ok kan?


Dari Putrajaya Sentral kami beli tiket ke LCCT. Kaunter akan bagi 2 tiket, satu untuk ERL ke Salak Tinggi dan satu tiket lagi untuk bas Plusliner ke LCCT. Kalau korang nak tau, tiket bas ke LCCT ni hanya dijual kat kaunter ERL Putrajaya ni je tau. Kat Salak Tinggi takda jual tiket bas. So, kalau korang nak pi LCCT dari Putrajaya, kena beli siap-siap tiket LCCT. Dari Putrajaya ke Salak Tinggi amik masa dalam 5-6 min je.


Bila sampai kat Salak Tinggi, turun je escalator, bas plusliner dah sedia menunggu kita. Apa lagi...naik jelah. Lebih kurang 15 min....sampai kat LCCT. Oleh kerana kami dah buat web check-in, sampai LCCT kena cop pengesahan di kaunter customer service dulu sebelum dibenarkan terbang. Bila dah selesai semua.... boleh la berkawat masuk ke flight hehehehe

Cam biasa.... aku memang dah siap-siap beli makanan dari website AA dulu. Yang atas tu aku punya dan yang bawah ni Kak Mazni punya. Tapi yang penghabisan..... aku rembat dua-dua sekali hehehehehe
Kalau tengok kat forum cari.com atau laman travel blog yang lain, ramai gak yang komplen pasal hidangan makanan AA yang tak sedap dan takda kualiti. Tapi bagi aku, semuanya aku puas hati. Dengan bayaran yang sikit, dihidangkan panas-panas dan FA bagi kat kami khas lebih awal dari orang lain, aku rasa dah cukup bagus. Kita bayar murah, kita nak layanan macam VIP memang tak boleh la kan? Mungkin ada di kalangan korang yang pernah dapat makanan tak sedap dari AA, aku tak pasti. Tapi so far, aku lum pernah dapat yang tak berbaloi dengan bayaran. So far, so good.

Perjalanan dari LCCT ke Krabi amik masa sejam lebih. Tapi bila sampai sana, waktu Thailand lambat sejam dari Malaysia, rasa cam perjalanan 10min jelah hehehehe

Krabi International Airport...... tak besar sangat, lebih kurang airport Aloq Staq.

Sampai kat airport, kena cop pasport dan scan apa yang patut kat imigresen Thailand. Kuar dari balai ketibaan, dah ada orang tunggu dengan sepanduk nama aku.... so kami terus ikut dia untuk naik van hotel. Kami amik hotel Aonang Buri Resort di depan pantai Aonang. Hotel ni tak sediakan free pick-up service dari airport, jadi kami kena bayar 600THB sehala untuk 1 minivan macam ni. Oklah kot.... mudah sket untuk first time travel ke Krabi macam kami ni, takyah nak cari teksi.

Dari airport ke Aonang Beach amik masa dalam 20 min. Yang aku nampak, kami cuma melalui kawasan kampung, tak ikut town Krabi. Jadi perjalanan kami ke hotel takda apa yang menarik untuk aku ceritakan kat korang.

Inilah minivan hotel yang pick-up kami dari airport..... pintu masuk ke hotel ni agak tersorok... tak berapa nampak dari main road. Tapi kat depan hotel ni adalah pantai Aonang. Memang boleh dengan deruan ombak yang beralun-alun.... chewahhh

Kaunter reception tak besar sangat.... ada beberapa komputer dan kemudahan internet untuk pelanggan kat sebelah kiri kaunter tu. Aku dapat bilik no. 205 dan Sya dapat bilik 206. Actually kami minta hotel buat special arrangement untuk pasangan yang nak honeymoon (Sya & Anas), tup-tup hotel buat ketiga-tiga bilik yang kami tempah tu sama..... free of charge! Jadi, kami semua dapat tumpang honeymoon wakakakakaka

Ni bilik aku... cantik kan? Bilik Sya dan bilik sebelah lagi pun sama gak hiasannya. Cuma kali ni kami guna 2 bilik je sebab yang satu bilik lagi penghuninya tak jadi datang.

Mula-mula masuk bilik... bau harum sangat.... tengok lak kelopak bunga bertaburan atas katil dan dalam bilik air.... perghhhhhhh rasa tak sanggup nak tido atas katil tu. Tempat ni memang sesuai pi dengan pasangan.... baru la terasa indahnya kelopak bunga mawar merah yang bertaburan sana sini hehehehehehe

Anggap jelah bunga ni untuk hadiah hari jadi aku.... hepi besdey to me.... lalalalalala





Sebagai tambahan kepada pasangan honeymoon, setiap bilik juga disediakan buah-buahan potong ni dalam peti ais. Free je tau..... terkesima aku tengok tembikai tu....nyam nyam

Lepas mandi, kami terus sewa motor dari hotel. Harga cuma 250THB untuk 24 jam. Murah je kan? Isi minyak 50THB, boleh ronda seluruh Aonang Beach.

Ada gaya macam polis siam tak? hehehehe sini adalah deretan kedai yang menjual pelbagai pakaian, cenderahati dan juga restoran. Ada banyak sangat gerai sampai tak larat nak singgah setiap satu.
Masa ronda-ronda kat depan Aonang Beach, kami tengok ada banyak kedai jahit. Semua kedai nampak eksklusif dan kami singgah di kedai ni. Oleh kerana time ni adalah low season dan tak ramai tourist di Krabi, harga yang ditawarkan untuk tempahan seluar, kemeja dan jaket memang murah sangat. Apa lagi.... aku pun tempah la. Esok siap!


Kami lunch di restoran India muslim kat tepi kedai jahit ni. Makan nasi dan 3 jenis lauk-lauk biasa, mahal nak mampus dan tak sedap langsung. Masa tengahari tu kami dah lapar sangat, cari kedai makanan Islam pun tak jumpa. Asyik nampak kedai mamak dan arab. Lepas makan, kami ronda jauh sket.....

Antara souvenier yang unik.... tuk-tuk replica yang diperbuat dari tin minuman. Aku beli satu je untuk diri sendiri, 100THB sebiji. Mahal gak kan?



Fridge magnet ni pun berharga 100THB sepeket.

Kami ronda sana sini sampai tak sedar masa berlalu.......sehinggalah kelihatan mentari merah melabuhkan layarnya...... chewahhhhh

Aku dengan Syarina....ex housemate yang dah mengakhiri zaman bujangnya....

Lepas maghrib, kami ronda lagi... kali ni lagi meriah. Penuh gerai jualan di kiri kanan jalan dan gerai makanan Islam pun banyak. Rupa-rupanya dorang ni berniaga sakan waktu malam. Sib baik hotel yang kami sewa ni berdekatan dengan semua tempat ni. So, senang la kami nak balik hotel dan kuar balik berulang kali.

Gerai ni di antara deretan gerai di tepi jalan kat Aonang Beach. Ada banyak gerai makanan Islam kat sini, so takda masalah nak makan apa-apa pun. Harga pun tak mahal sangat, sama je kat warung di tempat kita. Yang paling istimewa....makanan wajib try di Krabi....Pancake (a.k.a. roti canai) wakakkakaka

Tengoklah menu dia.... macam-macam jenis pancake ada. Malam pertama kat Krabi, kami memang makan pancake gerai kakak ni. Sedap betul!!! Rotinya garing.... macam biskut.

Cara buat pancake ni sama macam mamak buat roti canai tapi pancake lebih nipis dan garing, kemudian dipelbagaikan dengan inti yang beraneka jenis. Takda kat tempat kita tau....


Pancake Nutella.... crispy dan lemak manis coklat....perghhhhhhh

Udang goreng tepung ni dijual dengan harga 50THB semangkuk (ada 5 ekor).

Ikan nemo pun dorang buat cicah sos hehehehehe

Gerai ni jual koteow goreng (Phad Thai) yang sedappppppppppppp cuma 40THB sepinggan. Lepas dah kenyang makan pancake dan Phad Thai, kami balik hotel dan tido dalam bilik yang romantis tu hehehehehehe

1 comment: