Tips ini hanyalah untuk anda yang baru mula berniaga atau sedang dalam perancangan untuk memulakan perniagaan pertama. Jika anda telah lama dalam bidang ini, sila dapatkan nasihat dari penasihat kewangan yang bertauliah ya.
1. Buka Akaun Syarikat
Orang bisnes wajib mengasingkan duit peribadi dan
duit perniagaan. Walaupun anda bermula dengan berniaga kecil-kecilan, adalah
lebih baik jika anda membuka akaun bank syarikat anda. Biarpun kos membuka
akaun syarikat lebih mahal dari akaun peribadi, namun ia akan memudahkan anda
untuk menguruskan kewangan syarikat kelak. Duit hasil perniagaan mestilah
dimasukkan ke akaun tersebut, termasuklah urusan pembelian.
2. Catit dan Simpan Rekod Setiap Transaksi
Jika anda belum mempunyai sistem perakaunan
(online), anda boleh mencatit semua transaksi pendapatan dan perbelanjaan
menggunakan Microsoft Excel. Rekod
manual menggunakan buku juga boleh digunapakai. Namun, sebaik-baiknya rekod
yang ada di buku harian anda dapat disimpan secara elektronik bagi tujuan perakaunan.
Jika tidak, bagaimana untuk anda mengetahui untung rugi syarikat.
Penyata bank yang diterima secara bulanan perlu disimpan
dengan baik. Melalui penyata ini anda boleh melihat kemampuan kewangan syarikat
anda. Sekiranya anda ingin memohon pinjaman perniagaan kelak, penyata ini akan
menjadi dokumen pertama yang akan disemak untuk menentukan sama ada syarikat
layak ataupun tidak.
Penyata bank juga boleh diperolehi secara online
dari sistem perbankan. Anda hanya perlu membuat permohonan (sekali sahaja) di
bank. Selepas itu anda boleh akses maklumat akaun hanya menggunakan komputer,
laptop atau telefon bimbit anda.
3. Rekod Belian dan Jualan
Kos belian adalah duit yang anda guna untuk membeli
bahan atau barangan yang akan kita jual. Manakala duit jualan adalah duit yang
anda terima daripada pelanggan. Rekodkan semua kos dengan lengkap dan simpan
semua resit. Jika pembekal tidak mengeluarkan resit, tulis resit sendiri.
Namun, setiap rekod mestilah mempunyai maklumat TARIKH, NAMA BARANG, NAMA
PEMBELI, HARGA, DISKAUN (jika ada), KUANTITI.
Duit yang diterima hasil dari jualan perlu
dimasukkan ke dalam akaun bank setiap hari atau sekerap yang boleh. Anda juga
boleh meminta pembeli untuk membuat pembayaran terus ke akaun bank syarikat
bagi memudahkan rekod.
4. Rekod Perbelanjaan
Kos perbelanjaan adalah duit yang digunakan untuk
perbelanjaan lain SELAIN dari kos belian. Contohnya, kos pengangkutan,
penghantaran, pembungkusan, percetakan, bil utiliti, sewa kedai, gaji pekerja,
kos pemasaran, dan sebagainya.
NOTA:
Bagi bisnes kecil, cuba kurangkan penggunaan buku
cek kerana pihak bank telah mengenakan caj tambahan bagi penggunaan tersebut.
Proses untuk clear cek juga mengambil masa. Cara yang lebih cepat dan
mudah adalah melalui online banking. Rekod
setiap transaksi lebih mudah dikesan pada bila-bila masa kita perlukan.
5. Duit Petty Cash
Duit petty cash atau duit tunai adalah duit yang
dikeluarkan dari bank dan disimpan untuk tujuan kecemasan atau perkara-perkara
yang memerlukan tunai segera. Namun, pemilik bisnes harus menetapkan jumlahnya
untuk kegunaan dalam tempoh sebulan. Jumlah tersebut mestilah bersesuaian
dengan operasi syarikat. Biasanya, ia dalam lingkungan RM100-RM1000.
6. Rekodkan Penggunaan Wang Peribadi Untuk Modal
Kebanyakan peniaga kecil memulakan perniagaan
dengan menggunakan duit simpanan sendiri. Itu adalah perkara biasa kan. Namun
begitu, ia haruslah direkod dengan tepat supaya anda tahu berapa banyak modal
yang telah dikeluarkan untuk bisnes. Apabila ada keuntungan kelak, anda boleh
mengambil semula wang ini dengan cara yang betul.
7. Rekodkan Penggunaan Wang Syarikat Untuk Peribadi
Pernah dengar orang sebut kegiatan ini sebagai
rompak duit syarikat? Ya, inilah kebiasaan yang dilakukan oleh peniaga kecil.
Saya pun buat macam ni satu ketika dulu.
It’s okay. Boleh juga macam tu. Cuma amalan ini
dianggap ‘tidak sihat’ untuk kewangan syarikat. Walau macam mana pun, ia harus
direkodkan dengan betul. Kegiatan ini dikira sebagai kita berhutang dengan
syarikat. Maka, kita harus pulangkan semula jumlah tersebut dengan cara
membayar sekaligus atau membuat potongan setiap bulan dari pendapatan yang kita
terima dari syarikat.
.
Jadi selepas ini bolehlah anda simpan rekod
perniagaan dengan betul ya. Lebih baik mulakan semuanya dengan betul ketika
bisnes kita masih kecil. Ia akan lebih memudahkan bisnes kita untuk berkembang
dengan cepat dan teratur. Percayalah.
Wan Fazlina binti Wan Fhuad,
masih dalam proses membetulkan apa yang salah.
No comments:
Post a Comment