10 May 2012

Alahan ubat antibiotik

Hai semua....

Aku nak cerita sket tentang satu perkara yang belum pernah terjadi pada diri aku iaitu....alahan ubat antibiotik. Awal bulan 5, aku asyik demam malam. Pi klinik, doktor bagi panadol, biasa la kan. Bila dah habis ubat, aku masih demam malam, siang ok je tau. Setelah beberapa hari berlarutan, aku pi klinik yang sama gak dan doktor bagi antibiotik. Balik rumah aku terus makan ubat dan tido. Awal pagi, aku sakit perut, cirit-birit dan muntah beberapa kali sehingga la ke pagi. Kebetulan hari sabtu tak bekerja, aku baring je atas katil sebab dah letih sangat. Masuk tengahari, aku masih ke toilet tak henti-henti.  Memang dah lembik seluruh badan ni. 

Lepas zohor, Kak Liza (housemate aku) hantar aku ke rumah kak Mazni di Ampang sebab keadaan aku dah lemah sangat. Sampai kat sana aku terus baring. Lebih kurang kul 10 mlm, aku masih sakit perut dan muntah. Dah takda apa yang keluar dari mulut ni kecuali air liur yang dah pahit. Bila dah semakin teruk, kak Mazni terus bawa aku ke unit kecemasan Hospital Pantai Pandan Indah. Sampai sana, terus masuk air dan setelah diperiksa oleh doktor bertugas masa tu, aku ditahan wad. Rasanya masa ni dah kul 11 malam, hospital pun sunyi dan seram semacam je. Memandangkan dah tak bermaya sangat, aku terima jelah segalanya hehehe

Keesokannya, doktor pakar datang (Dr Lim) dan periksa segala macam, amik ujian darah sekali. Perut aku masih sakit tapi dah tak pi toilet la sebab perut kosong. Macam-macam ubat yang aku kena telan, namun air botol tu masih mengalir ke dalam badan tak berhenti walaupun sekejap. Bila tangan kiri bengkak, nurse cucuk tangan kanan, bila kanan dah bengkak, tukar lak tangan kiri. Fuhhhh sakit gak la bila dah bengkak macam tangan popeye tu.

Masuk hari kedua di wad, doktor bagitau yang aku alergik pada ubat antibiotik. Tapi tak semua ubat tau, hanya kumpulan microlydes (betul ke ejaan ni?). Heran gak kenapa boleh alergik ubat plak sedangkan dah berlambak ubat antibiotik yang aku dah telan sepanjang hidup ni. Bila difikir-fikir, baru aku pasan, sejak aku buang hempedu, memang ada perkara yang berbeza pada diri, termasuklah daya tahan penyakit. Aku lebih mudah dapat demam, batuk, selsema, cirit-birit dan muntah. Ada gak aku tanya doktor yang operate aku dulu tu, adakah ini kesan sampingan setelah takda hempedu? Dr Mani kata tak semestinya. Ada ramai pesakit dia yang takda kesan apa-apa pada badan selepas pembuangan hempedu. Hanya sebilangan kecik je ada kesan berbeza.  Kalau korang nak tau, sejak buang hempedu.....aku dah tak boleh makan kobis, tauge dan makanan yang terlalu pedas. Kalau makan gak, perut terus kembung macam belon dan mudah cirit birit. Alahaiiiii


Setelah dok wad 4 hari, aku akhirnya dibenarkan balik horeyyyyyyyy memang sakit jiwa dok kat hospital. Makan ubat lebih kerap dari nasi hehehehe keseluruhannya, aku dimasukkan air sebanyak 18 botol. Banyak kan? So kalau korang kena masuk air sebotol dua tu takyah la nak ngada-ngada tunjuk sakit sangat sebab aku kena lebih dari tu (poyo ke ayat aku ni?). 4 hari dok wad, kak Mazni la yang ulang alik datang melawat, tapi sebelah malam jelah sebab dia balik keja pun dah lambat. Mak dengan abah memang taktau keadaan aku masa ni, saja tanak bagitau, takut depa risau dan kelam kabut nak datang KL lak. Kesian kat semua orang yang bersusah payah untuk aku.....

No comments:

Post a Comment