26 September 2019

Mengejar Kebahagiaan Tidak Menjadikan Kita Bahagia

Few years ago KO rasa tujuan hidup adalah untuk kebahagiaan. Tapi falsafah itu tak sesuai untuk semua orang. KO sedar bahawa kebahagiaan adalah hasil sampingan dari tindakan.

Bila kita spend time bersama orang yang kita sayang, kita rasa bahagia. Habiskan masa 4 tahun untuk dapat segulung ijazah, kita akan rasa bahagia setelah habis pengajian. Sesekali dapat beri idea yang bagus kat bos dan diterima pakai, mesti rasa bahagia. Dengar lagu favourite sambil bersenam pun bahagia.

Nampak? Kebahagiaan itu adalah hasil sampingan dari tindakan yang kita ambil. Namun ia tak kekal lama. It's a feeling that comes and goes. Mungkin ada orang yang rasa kita sentiasa boleh bahagia. Tapi bagi akak, kita boleh rasa bahagia dalam kebanyakan masa kita, tetapi bukan sepanjang masa. Mereka yang hidup bahagia juga pernah lalui saat-saat duka dan perit.

Bila kita rasa tak happy atau kecewa, tak bermakna kita kena lakukan apa saja untuk kembali rasa bahagia. Memaksa diri melakukan sesuatu akan menjadikan kita seorang yang hilang sabar. Bila terlalu mengejar kebahagiaan, kita perlukan lebih banyak keseronokan untuk puaskan keinginan.

Dalam buku Positive Emotion yang ditulis oleh 2 orang UC Berkly  professors, bercerita tentang ini;

"Mereka yang mengejar kebahagiaan akan meletakkan standard yang tinggi pada level kebahagiaan yang mereka ingin capai. Apabila tahap kebahagiaan itu tak sampai ke tahap yang mereka inginkan, rasa takut dan kecewa akan menghalang mereka untuk menikmati bahagia."


Alhamdulillah hari ini genap 43 tahun akak hidup di dunia ini. Akak sedar, bila kita tidak happy dengan sesuatu kerja, bertukar kerja lain bukan penyelesaian yang bagus. Berpindah kawasan juga tidak membantu. Apa saja yang kita lakukan, ke mana saja kita pergi, masalah tetap akan bersama kita jika kita tidak betulkannya dari dalam diri.

If you are unhappy, you don't have to fight for it. Terima kenyataan dan laluinya perlahan-lahan. Setiap perkara yang berlaku akan berlalu pergi bila tiba masa. Yang sedih, yang pedih, mahupun yang seronok dan indah, semuanya sementara.

Sometimes it's good, sometimes it's bad. Itulah lumrah kehidupan. Terima dengan redha. Namun bukan bermaksud kita tak dapat ubah kehidupan. Setiap hari, setiap masa kita ada peluang untuk jadikan hidup kita lebih baik.

Mula sekarang.

No comments:

Post a Comment